• Monika Gawinecka

Tina Fey o technice "TAK i..."

Wy艂uszczy艂am sedno tej techniki kreatywnej o tutaj, wspomnia艂am o niej te偶 w tym filmie, ale poczytajcie te偶 poni偶ej co ma o niej do powiedzenia Tina Fey w ksi膮偶ce "Bossypants".

Warto 馃憤


Tin臋 mo偶ecie kojarzy膰 np. z serii parodii Sarah Palin w Saturday Night Life, serialu "30 Rock", w kt贸rym nie tylko wyst臋puje, ale te偶 jest jego g艂贸wn膮 scenarzystk膮.


Ksi膮偶ka nie zosta艂a wydana w j臋zyku polskim, ale przet艂umaczy艂am dla Was kawa艂ek, gdzie Tina pokazuje jak w praktyce dzia艂a technika "TAK i...". Fragment jest pod fot膮 馃榾馃憞

Od lewej: Tina Fey, Amy Poehler w odcinku SNL. Fota: NBC, Getty Images

"Pierwsz膮 zasad膮 improwizacji jest ZGADZA膯 SI臉. Zawsze zgadzam si臋 i M脫WI臉 TAK. Kiedy improwizujesz, musisz zaakceptowa膰 to, co stworzy艂 tw贸j partner.

Wi臋c je艣li improwizujemy, a ja m贸wi臋: "St贸j, mam bro艅", a ty: "To nie jest bro艅. To tw贸j palec. Celujesz we mnie palcem," nasza improwizowana scena w艂a艣nie totalnie si臋 zatrzyma艂a. Ale je艣li powiem: "St贸j, mam bro艅!" a ty: "Bro艅, kt贸r膮 da艂am ci na 艣wi臋ta! Ty draniu!", to zaczynamy scen臋, bo zgodzili艣my si臋, 偶e m贸j palec jest w rzeczywisto艣ci 艣wi膮tecznym pistoletem.

Oczywi艣cie, w prawdziwym 偶yciu nie zawsze b臋dziesz si臋 zgadza艂 ze wszystkim, co wszyscy m贸wi膮. Ale zasada 鈥濼AK鈥 przypomina o tym, 偶e nale偶y szanowa膰 to, co tworz膮 inni albo przynajmniej zacz膮膰 od otwartego umys艂u. Zacznij od "TAK" i zobacz dok膮d ci臋 ono zaprowadzi.

Jako improwizatorka uwa偶am za niezwykle denerwuj膮ce, gdy spotykam w 偶yciu cz艂owieka, kt贸rego pierwsz膮 reakcj膮 jest od razu "nie". "Nie, nie mo偶emy tego zrobi膰." "Nie, tego nie ma w bud偶ecie." "Nie, nie b臋d臋 trzyma艂 ci臋 za r臋k臋 za dolara." Co to za beznadziejny spos贸b na 偶ycie?

Druga zasada improwizacji to nie tylko m贸wienie "tak", ale r贸wnie偶 "tak i...". Masz si臋 zgodzi膰, a potem doda膰 co艣 w艂asnego. Je艣li zaczn臋 scen臋 od "O rany, ale tutaj jest gor膮co", a ty powiesz tylko "Tak...", jeste艣my w pewnym sensie w martwym punkcie.

Ale je艣li powiem: "O rany, ale tutaj jest gor膮co", a ty powiesz: "Czego si臋 spodziewa艂a艣? Jeste艣my w piekle." Albo je艣li powiem "O rany, ale tutaj jest gor膮co", a ty powiesz, "Tak, to nie mo偶e by膰 dobre dla figur woskowych". Albo gdy m贸wi臋 "O rany, ale tutaj jest gor膮co", a ty: "M贸wi艂em ci, 偶e nie powinni艣my byli wczo艂giwa膰 si臋 do pyska tego psa", no, to teraz ju偶 gdzie艣 idziemy.

Dla mnie 鈥濼AK i...鈥 znaczy, bra膰 czynny udzia艂. To tw贸j obowi膮zek, wnosi膰 sw贸j wk艂ad. Zawsze upewnij si臋, 偶e dodajesz co艣 nowego do dyskusji. Twoje pomys艂y s膮 cenne.

Nast臋pn膮 zasad膮 jest WYRA呕AJ SWOJE ZDANIE. To jest pozytywny spos贸b na powiedzenie "Nie zadawaj tylko ca艂y czas pyta艅". Je艣li odgrywamy razem scenk臋, a ja m贸wi臋, "Kim jeste艣? Gdzie my jeste艣my? Co my tu robimy? Co jest w tym pude艂ku?" To wywiera presj臋 na tobie, 偶eby艣 wymy艣li艂 wszystkie odpowiedzi. Innymi s艂owy: Niezale偶nie od problemu, b膮d藕 cz臋艣ci膮 rozwi膮zania. Nie sied藕 i nie zadawaj tylko pyta艅 i nie wskazuj przeszk贸d. Wszyscy pracowali艣my z t膮 osob膮. Ta osoba to dra艅. Zazwyczaj jest to ta sama osoba w biurze, kt贸ra m贸wi takie rzeczy jak: 鈥濿 tym co jesz nie ma kalorii, je偶eli zjesz to na stoj膮co!" i "Czu艂em si臋 zagro偶ony, kiedy Terry podnios艂a g艂os.鈥 WYRA呕AJ SWOJE ZDANIE dotyczy r贸wnie偶 nas, kobiet: niech to co m贸wimy b臋dzie stwierdzeniem, a nie przepraszaj膮cym pytaniem. Nikt nie chce i艣膰 do lekarza, kt贸ry m贸wi: "B臋d臋 twoim chirurgiem?". "Jestem tu, 偶eby porozmawia膰 z tob膮 o twoim zabiegu?", "By艂am pierwsza na zaj臋ciach na uniwersytecie Johns Hopkins, wi臋c?" Wyra偶aj pewno艣膰 swoimi dzia艂aniami i tonem g艂osu. Zamiast m贸wi膰 "Gdzie jeste艣my?", powiedz 鈥濶o Drakula, jeste艣my w Hiszpanii". Okay, 鈥濶o Drakula, jeste艣my w Hiszpanii" mo偶e wydawa膰 ci si臋 strasznym pocz膮tkiem sceny, ale to prowadzi nas do najwa偶niejszej zasady: NIE MA POMY艁EK, tylko okazje. Powiedzmy, 偶e zaczynam scen臋 i twierdz臋, 偶e jestem policjantk膮 jad膮c膮 na rowerze, ale Ty uwa偶asz, 偶e jestem chomikiem w karuzeli dla chomik贸w i... wiesz co? Teraz jestem chomikiem w karuzeli dla chomik贸w. Nie zamierzam zatrzymywa膰 wszystkiego, 偶eby wyja艣ni膰, 偶e tak naprawd臋 to mia艂 by膰 rower. Kto wie? Mo偶e sko艅cz臋 jako chomik policyjny, kt贸ry siedzi na s艂u偶bie w chomikowej karuzeli, bo by艂am "za du偶膮 wariatk膮" w terenie.

W improwizacji nie ma b艂臋d贸w, tylko pi臋kne szcz臋艣liwe przypadki. A przecie偶 wiele z najwi臋kszych odkry膰 艣wiata dokona艂o si臋 przypadkowo. Sp贸jrzcie na czekoladki Reese z mas艂em orzechowym albo Botox."

Bossypants, autorka: Tina Fey. Wydawnictwo: Reagan Arthur Books; 2011 rok

Obserwuj

  • YouTube - Bia艂y Kr膮g

漏2020 by Bold Move