Tancerz podczas pandemii - jak zadbać o formę i nie oszaleć?


Tygodnie, miesiące, czasem lata treningów i nagle trzeba zrobić sobie długą, nieoczekiwaną przerwę. Zwykle dzieje się to, gdy nabawimy się kontuzji, ale w 2020 w mniejszym czy większym stopniu spotkało to praktycznie wszystkich tancerzy - oczywiście z powodu koronawirusa. Możliwości treningów i lekcji zostały dosyć mocno ograniczone. Wobec tego wielu z nich zaczęło się zastanawiać - co powinien robić tancerz podczas pandemii, aby utrzymać formę i nie oszaleć? Oto kilka porad, które przydadzą się również, gdy świat wróci do pełni życia, a nam zaczną przytrafiać się zwykłe, sportowe kontuzje (czego oczywiście nikomu nie życzymy, ale różnie w życiu bywa).


Tancerz podczas pandemii może dbać o formę...


W kwietniu 2020 r., czyli niemal na samym początku pandemii koronawirusa, czołowi polscy tancerze i choreografowie wzięli udział w akcji “Kwarantaniec”. Każdy z nich miał 5 sekund na zaprezentowanie etiudy tanecznej, która przekaże światu coś ważnego. Jednym z celów tego przedsięwzięcia było pokazanie, że tancerze podczas pandemii mogą realizować się w domowym zaciszu. Jak? Można wzorem wspomnianych osób stworzyć i oszlifować swoją własną choreografię lub skupić się po prostu na formie fizycznej.

Ola & Ola Mo.forDancers
Ola & Ola Mo.forDancers

Rozciąganie, joga, treningi kardio czy siłowe - wszystkie z nich da się wykonać we własnym pokoju i z pewnością będą nieocenionym dodatkiem, który przyda się, gdy wrócisz do regularnych i pełnych treningów tanecznych. W internecie pojawiło się mnóstwo filmów, które pomogą ci trenować tak, aby rozwijać się, a przy tym nie znudzić. A to też bardzo ważne - regularne treningi fizyczne wpływają bowiem nie tylko na formę ciała, ale i ducha. Regularność pod tym względem z pewnością pomoże Ci przetrwać pandemię - lub kontuzję - w spokoju. Podczas takiej przerwy warto również zadbać o swoje nawyki. Zdrowe, regularne posiłki i picie ok. 2 litrów wody dziennie z pewnością pomoże Ci pozytywnie wpłynąć na swój organizm.


Szczególnie gorąco polecamy Mo.forDancers! To treningi stworzone specjalnie z myślą o tancerzach, abyście mogli wykorzystać swój pełen potencjał. Ola & Ola mają bogatą ofertę treningów online - zarówno płatnych, jak i darmowych!


Tańczyć możesz też online!


Niektóre szkoły taneczne wprowadziły na czas pandemii zajęcia online, z których można korzystać np. mając kartę multisport. (Edit 04.01.21: niestety Multisport zawiesił możliwość wykorzystania kart do połowy stycznia 😟). Wystarczy przygotować sobie trochę miejsca w domu, włączyć komputer o odpowiedniej porze i… zacząć trening! Wypatrujcie zajęć online w swoich ulubionych szkołach. Ale, chwila przerwy w tradycyjnych treningach to także doskonały moment na podpatrzenie absolutnych światowych mistrzów i mistrzyń! Listę najlepszych zagranicznych kursów tańca przedstawiliśmy w oddzielnym artykule. Niebawem pojawi się też na naszym blogu zestawienie polskich platform.


PS. Ten czas, to jest też dobry moment na wrócenie do naszych materiałów video o kreatywności, świadomości ciała oraz wielu innych zagadnieniach ważnych dla tancerza.

Są tutaj!


Tancerz podczas pandemii może też realizować się w sztuce!



Nie da się ukryć - taniec to z pewnością rodzaj sztuki i kwestia realizowania się w tym kierunku jest również bardzo ważna podczas takiej przerwy. Zacznij zatem tworzyć! Nie musi to być od razu taniec. Podczas pandemii możesz chwilowo zająć się np. malarstwem, fotografią, rysunkiem czy poezją. Pamiętaj, że robisz to tylko dla siebie i zaspokojenia swojego głodu tworzenia. Rezultaty nie muszą zatem od razu aspirować do wystawienia w najlepszych galeriach świata. Prawdopodobnie nie opuszczą nigdy nawet twojej przysłowiowej szuflady, ale z pewnością będą miały bardzo pozytywny wpływ na twoją kreatywność. A to przekłada się również na zdolność wyrażania siebie w tańcu. W dodatku na pewno pomoże ci “nie oszaleć” w tym trudnym czasie.


Może także poczytać o tańcu!


Co ciekawe, tancerze podczas pandemii (lub kontuzji) mogą się też realizować w świecie tańca, nie wychodząc w ogóle z łóżka lub siedząc w wygodnym fotelu. Na przykład poprzez dobrą książkę - my polecamy w szczególności “Historię Tańca” Zofii Czechlewskiej - cenionej tancerki i choreografki - m.in. Zespołu Pieśni i Tańca “Śląsk”.


Ciekawą pozycją jest także książka “Choreografia: Autonomie” napisana przez kilkunastu badaczy i badaczek tańca pod redakcją Marty Keil. Dowiecie się z niej, jak w dzisiejszych praktykach choreograficznych wypracowuje się szeroko rozumianą autonomię - co jest niesamowitą lekcją z tańca i choreografii, ale także stanowi wiedzę przydatną na co dzień. Co ciekawe, jest to druga książka pod redakcją Marty Keil, która dotyka tego tematu. W pierwszej - “Choreografia: Polityczność” współpracujący z nią autorzy zbadali związek tańca z polityką - zarówno w szerokim kontekście, jak i samej budowie choreografii, czy… ustawieniu krzeseł na widowni. Obydwie książki wyszły w Polsce nakładem wydawnictwa Art Stations Foundation, które specjalizuje się w teoretycznych rozważaniach nad tańcem. W jej portfolio można znaleźć np. prace o improwizacji, świadomości ruchu i historii tańca współczesnego.


Tęsknimy za porządnymi zajęciami z Wami bardzo, ale jak widać wymuszona przerwa w treningach na sali tanecznej nie musi oznaczać całkowitego porzucenia tańca, a rozwijać się w nim można na wiele sposobów. To, które wybierzecie zależy już tylko od Was!



0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie